Få tyst på tjattret

När jag började meditera klarade jag ungefär 10 sekunder innan mina tankar drog iväg. Det gick till ungefär så här:

“Andas in 1-2-3-4, håll andan-5-6-7-8, andas ut 9-10-11-12… Herregud, vad jobbigt!… Andas in -1-2… undrar om jag drar upp axlarna när jag andas in?… Håll andan 1-… Ja, lite stel i axlarna är jag… 7-8… Jag bara måste hitta en bättre arbetsstol hemma. Undrar om IKEA har öppet så här sent? Förresten, vad är klockan?! Eller just det ja… andas uuuuuuuut… Kanske skulle passa på att kolla efter örngott om jag ska till IKEA… Gaaaaaah!”

Jag skulle rekommendera att istället för att börja med sittande meditation som första övning, börja med gående meditation, förslagsvis i naturen och helst där du inte behöver möta någon och känna att du är pinsam för att du går så långsamt.

Gående meditation handlar om att fokusera på hur det känns i kroppen när du går. Att observera hur fötternas kontakt med underlaget sker. Hur kroppen lutar, armarna rör sig och andningen påverkas. Om luften du andas in är varm eller kall. I alla fall jag tycker att det är lättare att röra på mig för att rensa ut tankar och känslor.

I början räcker det med fem steg. Efter ett tag kanske du klarar tio. Och till slut vet du inte hur många steg du tagit för det är inte antalet som är det viktiga, utan känslan av att vara helt närvarande i det du gör just nu.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *